november 2017
Introductie Mijn naam is Ellen de Wit en ik werk als docent en onderzoeker aan de Hanzehogeschool Groningen. Momenteel werk ik twee dagen per week als docent bij de opleiding Logopedie. Als docent ben ik verbonden aan de vakgroep SpraakTaal en Wetenschappelijke vorming en geef ik colleges, praktijklessen en begeleid ik studenten bij hun afstudeeronderzoek. Daarnaast werk ik aan mijn promotieonderzoek binnen het Lectoraat Kind, Taal & Ontwikkeling van de Hanzehogeschool. Voor mijn promotieonderzoek heb ik in januari 2015 een Promotiebeurs voor Leraren ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Deze beurs is erop gericht docenten onderzoekservaring op te laten doen en om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Deze beurs stelt mij in staat om, naast mijn werk als docent, twee dagen per week aan mijn promotieonderzoek te werken. |
Het promotieonderzoek in het kort: In mijn promotieonderzoek doe ik onderzoek naar onverklaarde luisterproblemen bij kinderen, ook wel auditieve verwerkingsproblemen (AVP) genoemd. Kinderen met luisterproblemen hebben, ondanks een goed gehoor, moeite met spraakverstaan in een rumoerige omgeving. Na vijftig jaar onderzoek zijn er nog veel vragen rondom het concept ‘auditieve verwerkingsproblemen’. Onder wetenschappers en clinici is er geen eenduidigheid over wat AVP nu precies zijn en wat de onderliggende stoornis van AVP is. De discussie die gevoerd wordt heeft betrekking op of AVP een opzichzelfstaande stoornis is of dat de problemen te maken hebben met bijvoorbeeld aandachtsproblemen of gehoorproblemen. Mijn onderzoek is bedoeld om de huidige labelvorming van kinderen met luisterproblemen te onderzoeken en om in samenwerking met logopedisten en audiologen in Nederland te komen tot een uniforme en hanteerbare definitie en om de kennis en ervaring op het gebied van signalering, diagnostiek en behandeling te bundelen. Dit laatste is inmiddels gelukt. Samen met audiologen en logopedisten van de Nederlandse audiologische centra en de Federatie van Nederlandse Audiologische Centra (FENAC) is onlangs het Dutch Position Statement ‘Kinderen met Luisterproblemen’ gepubliceerd. Welke verwachtingen had je die totaal niet waar bleken te zijn? Tips voor (toekomstige) promovendi: Anekdote: |